سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خرید شعاع سنج

شعاع سنج چیست؟

برای اندازه گیری دقیق شعاع اجسام از وسیله‌ای به نام شعاع سنج یا آرسنج استفاده می‌کنند. این ابزار قادر است شعاع‌های اجسام مختلف یا زاویه‌های آن را به راحتی اندازه بگیرد. به طور کلی شعاع سنج‌ها ( R سنج)می‌توانند هر گونه قوس برآمده یا فرو رفته مانند شعاع لوله، سطوح مبلمان، بشقاب، قطعات پلاستیکی و… اندازه بگیرد. شعاع سنج‌ها قادرند شعاع داخلی و خارجی اجسام را اندازه بگیرند.

طول اندازه گیری پایه و فک‌های شعاع سنج از10،20،30،60 و 100 میلی متری متفاوت است و دامنه اندازه گیری خارجی  شعاع سنج‌ها به طور معمول، بین 5 تا 910 میلی متر و اندازه گیری داخلی نیز بین 57 تا 910 میلی متر است. دقیق ترین شعاع سنج‌ها می‌تواند تا دقت 0.005 میلی متر یا  0.00005 اینچ را اندازه گیری کنند. برای آشنایی بیشتر با انواع شعاع سنج و نکات خرید شعاع سنج تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع شعاع سنج

شعاع سنج دیجیتال

شعاع سنج دیجیتال نوعی از شعاع سنج‌ها هستند که دارای صفحه نمایشگر دییجتالی برای راحتی خواندن مقدار اندازه گیری شده هستند. شعاع سنج دیجیتال میتوتویو ژاپن، اینسایز، آسیمتو و آکاد جز بهترین برندهای شعاع سنج دیجیتال موجود در کشور ما محسوب می‌شوند.

به دلیل اینکه محیط کار با شعاع سنج دیجیتال به گونه‌ای است که احتمال ضربه دیدن و فشار دیدن شعاع سنج وجود دارد، این شعاع سنج‌ها طوری ساخته می‌شوند که استحکام مناسبی در برابر ضربه و فشار داشته باشند.

شعاع سنج دیجیتال دارای چند فک با اندازه‌های مختلفی است تا برای اندازه گیری به راحتی بتوان فک‌ها را تعویض نمود. همچنین اکثر آنها هم واحد متریک و اینچ را نشان می‌دهند و می‌توان روی واحد اندازه گیری مد نظر را تنظیم کرد.

برخی از صفحه نمایش شعاع سنج‌های دیجیتال قابلیت چرخش 320 درجه دارند تا برای اندازه گیری زاویه، شما به هر سمتی که خواستید بتوانید صفحه نمایشگر را بچرخانید.

کولیس شعاع سنج

نوع خاصی از کولیس‌ها هستند که برای اندازه گیری شعاع داخلی و یا خارجی قوس‌های مختلف کاربرد دارند که به آن کولیس شعاع سنج یا شعاع سنج کولیس گفته می‌شود. فک اندازه گیری این کولیس‌ها با کولیس‌های معمولی متفاوت بوده و قابلیت باز شدن به اندازه شعاع قطعه مد نظر را دارد. طول فک کولیس شعاع سنج متغیر است و می‌تواند در اندازه‌های مختلف باز شود.

برخی از کولیس شعاع سنج‌ها قابلیت اتصال به کامپیوتر برای ذخیره و ارسال داده‌های اندازه گیری شده را دارند. همچنین دارای دکمه خاموش و روشن، صفر کردن و تبدیل اینچ به میلی متر هستند. البته کولیس شعاع سنج اینسایز توسط این وبسایت ارائه میگردد.

شابلون شعاع سنج

شابلون شعاع سنج یا همان فیلر شعاع سنج ابزار و ست ورق‌های فلزی است. هر کدام از این ست ورق‌ها برای کاربرد خاصی استفاده می‌شوند. یک نوع معروف شابلون، شابلون شعاع سنج یا ارسنج است که دارای چند ورق برای اندازه گیری کمان و شعاع داخلی و خارجی قطعات قوسی شکل مثل لوله ها، سیلندر و… است.

شابلون شعاع سنج وسیله ای برای اندازه گیری دستی شعاع است و برای اندازه گیری با کمک آن، باید نوک شابلون شعاع سنج را روی کمان و یا قوس داخلی یا خارجی قطعه مد نظر گذاشت تا بتوان شعاع آن را اندازه گیری کرد.

ست‌های شابلون شعاع سنج در تعدادها و اندازه‌های مختلفی هستند. از ورقه 1 میلی متری تا 7 میلی متری و بالاتر را می‌توانید برای اندازه گیری شعاع قطعات دارای انحنا استفاده کنید.

آلیاژ به کار رفته در بدنه شابلون شعاع سنج از فولادهای کم کربن و ضد زنگ است. نسبت به شعاع سنج‌های حرفه‌ای یا دیجیتال دقت اندازه گیری کمتری دارند. اما اگر روش استفاده از آن  و خواندن مقدار اندازه گیری شده درست باشد، دقت قابل قبولی در حدود 0.03+ و 0.03 – ارائه می‌کنند که نیاز بسیاری از کارگاه‌ها و صنعت گران را برآورده می‌کند.

بدنه استیل شابلون شعاع سنج ضد خش و ضد خوردکی است و به راحتی می‌توان ست شابلون را در یک کیف دستی جمع و آن را انتقال داد.

نکات استفاده از شعاع سنج

در استفاده از شعاع سنج دیجیتال نکته مهم کالیبره بودن آن است. اگر نتوان شعاع سنج دیجیتال را به خوبی کالیبره کرد، دقت اندازه گیری کاهش می‌یابد.

در استفاده از باتری شعاع سنج دیجیتال دقت کنید. اگر چه باتری‌های از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و طول عمر زیادی دارند. اما بعد از مدتی استفاده باید باتری را تعویض کرد. بنابراین، در صورتی که با شعاع سنج دییجتال کار نمی‌کنید، آن را خاموش کنید.

قبل از شروع کار با شعاع سنج دیجیتال آن را صفر کنید و واحد اندازه گیری مد نظرتان را انتخاب کنید تا اندازه گیری دقیقی داشته باشید.

خرید شعاع سنج

در هنگام خرید شعاع سنج به جنس بدنه و مقاوم بودن یا نبودن در برابر ضربه دقت کنید. با توجه به اینکه این شعاع سنج‌ها در محیط کارگاهی استفاده می‌شوند، احتمال ضربه خوردن یا فشار دیدن آنها وجود دارد.  همچنین دقت کنید جنس بدنه آن به اندازه کافی در برابر خوردگی مقاوم باشد و به مرور زمان دچار زنگ زدگی نشود.

برند شعاع سنج، طول زاویه فک اندازه گیری، اندازه گیری شعاع داخلی یا خارجی، دیجیتالی بودن یا ساده بودن شعاع سنج، قیمت شعاع سنج، دقت اندازه گیری و… نیز از مواردی است که در هنگام خرید شعاع سنج باید به آن دقت کنید.

عوامل موثر بر قیمت شعاع سنج

قیمت شعاع سنج با توجه به فاکتورهای مختلف متفاوت است و نمی‌توان قیمت مشخصی را برای آن در نظر گرفت. اگر شما برند میتوتویو ژاپن را برای خرید شعاع سنج  با مشخصات مشابه نسبت به برند اینسایز یا آکاد انتخاب کنید، قیمت متفاوتی را باید برای خرید شعاع سنج بپردازید.

علاوه بر برند و کشور سازنده، نوسانات بازار ارز، نوع شعاع سنج، مقدار اندازه گیری، کیفیت ساخت، طول اندازه گیری، جنس بدنه، دقت اندازه گیری، خطای اندازه گیری، توانایی خواندن مقدار اندازه گیری شده بر اساس واحد متریک یا اینچ و یا هردو و… روی قیمت شعاع سنج تاثیر می‌گذارند.

اگر شابلون شعاع سنج را برای خرید انتخاب کنید، تعداد ست‌ها، اندازه ست‌ها، جنس ست‌ها و.. نیز روی قیمت خرید آن موثرند.

اگر به اطلاعات بیشتری در مورد شعاع سنج دیجیتال یا کولیس شعاع سنج و یا شابلون شعاع سنج (آر سنج) نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در بخش فروش محصولات تماس بگیرید تا شما را برای خریدی مطمئن و به صرفه راهنمایی کنند.